Bunjeejumpen: hoe het begon

2012 maart

Bungeejumpen, ikke…..never nooit dacht ik. Open hoge trappen zijn al eng genoeg, laat staan dat je aan het eind je naar beneden laat vallen in de diepte, met een touwtje aan je voeten die je bouncend omhoog trekt.

Dat dacht ik dus tot februari 2012………

Een dikke plek bij mijn sleutelbeen vindt ik niet zo gek, als rest verschijnsel van een schouder uit de kom en frozen schouder erna. Tja die spieren en pezen zullen wel restverschijnselen geven. Maar de huisarts denkt er anders over, geen verwijzing terug naar de fysiotherapie, maar wel naar een echo van nek, schouder en oksel. En hoe onschuldig kan je dan zijn in deze fase van onwetendheid!! Zelfs de urgentie van het doorverwijzen probeer ik nog te sussen. Maar het zijn wel de eerste stappen die hoge open trap op………

En de uitslag is niet goed, binnen no time zit ik bij de oncoloog. Verdacht van borstkanker ga ik deel nemen aan opsporing verzocht: op naar volgend onderzoek. Ook daarin nog zo onschuldig…. goh wat doen zij dat snel en tjeetje wat een aandacht. Fijn hoor zo’n arts en goed dat ziekenhuis, mooi dat er die mammapoli is met alles achter elkaar.                                                                                    Zie je wel dat er niets aan de hand is: foto en echo tonen niets in mijn borst, die inmiddels echt als boosdoener wordt aangewezen. Maar oplettende oncoloog vertrouwt het niet en weet zeker dat er iets zit. Op naar de MRI. En daar is het wel bingo: er zit een tumor, echt wel.

Pfff, ik sta bovenaan die trap en schuifel naar het eind van het plateau. Maar voel mij opeens heel sterk en moedig.

Mijn oncoloog (en ik zelf ook) gaat nu kennis maken met mijn; “ik wil alles precies weten” en krijgt de voor mij meest belangrijke vraag bijna direct terug na de slechte boodschap:” en wat nu?” Terwijl zij nog ernstig kijkt, want het is toch wel serieus nieuws, loop ik al weer stappen vooruit.

En de uitleg maakt dat ik durf te springen: ja zelfs zonder dat touw!! Ik heb aardige kansen op overleven, ondanks de uitzaaiingen in de lymfeklieren in de hals en oksel. Garanderen kunnen zij natuurlijk niets, maar voor mij is dit voor nu voldoende.

Dus ik spring en laat mij vallen…………

Later zal blijken dat er toch een onzichtbaar touwtje aan mijn voeten zit, niet een die mij vastbind. Maar een die mij laat bouncen en terugveren bij iedere tegenslag en vervelende bijwerking die ik nog ga tegen komen. Maar op dit moment ben ik nog zo onschuldig en onwetend: ik val en val en het voelt goed. Het geeft mij het gevoel dat ik iets kan, iets dat nog een onbekend avontuur is, maar voor avonturen ben ik niet bang.

Op naar de chemo, operatie en bestraling: ja ik krijg het volledige pret pakket.

And I know that I can survive

I’ll walk through fire

to save my life

And I want my life so bad

I’m doing everything I can…

(Sia, Elastic heart)

9 Reacties op “Bunjeejumpen: hoe het begon

  1. Ik ga je blog zeker volgen Marja! Ik weet nog precies hoe het begon..je was aan het afronden op het werk, en ik herinner me vooral nog je rust! Zelfs toen de diagnose gesteld werd..

    Like

  2. Lieve Marja, wat heb je dat mooi geschreven….je bent en blijft een powervrouw, je hebt al zoveel doorstaan en nog steeds en altijd blijf je positief, dikke kus lieverd.
    Nelleke xxx

    Like

  3. Wat mooi geschreven Marja. Zelden zo`n positieve vrouw meegemaakt. Respect en petje af voor jou. Liefs Marja

    Like

  4. Wow Marja, indrukwekkend en mooi verbeeld in dat bunjeejumpen! Het maakt jouw veerkracht heel herkenbaar! ik ga jouw blog volgen.
    Lieve groetjes leonie

    Liked by 1 persoon

  5. Wat mooi geschreven!

    Liked by 1 persoon

  6. 👍👍De kop is eraf…..je bent nu een Blogger!

    Like

  7. Pingback: Van bungeejumpen naar paragliden | Marja danst

Geef een reactie

