Dansen in de regen

Life isn’t about waiting for the storm to pass,

It’s about learning to dance in the rain

Bron: Anoniem en tegenwoordig geclaimd door Vivian Green
(link: wie heeft dit gezegd)

Deze quote is er een die mij tijdens mijn pad van diagnosen en behandelingen erg aansprak. Waarom? En waarom juist nu? Wat maakt het dat dit er een is die op mijn lijf is geschreven?

Het begint met het dansen: dans hoort bij mijn leven. Al jaren dans ik zelf.  Op diverse manieren: van klassiek ballet als jong ding, naar jazz, modern, tap.  Voor de conditie ook nog eens  Zumba….  zelfs op latere leeftijd mij ook aan de HipHop gewaagd.  En thuis bij de radio kan ik ook flink tekeer gaan: swing it out, dance out loud….. en ik ben weer helemaal blij.
Dans is ook hard werken: je lichaam  over een grens heen krijgen, waar het na een training flink tegen kan protesteren. En jezelf verbazen dat je toch iets kan, wat je nooit dacht te kunnen.
Maar de dans moest ik laten gaan tijdens mijn behandeling: alle energie werd gericht op beter worden en de behandeling te doorstaan.  Ja, soms nog een piep klein hopje  thuis….maar dat eindigde al snel in puffen en blazen, om vervolgens op de bank neer te ploffen.

De storm kwam na de diagnose borstkanker, maar eigenlijk nog meer na de tweede diagnose van de darmtumor. Vanaf 2012 ben ik flink gebeukt, heb ik rondgetold in allerlei winden, ben ik bijna kopje onder gegaan in woeste golven. Iedere bijwerking, van een redelijk vol te houden droge mond tot de heftigere aanslag op mijn spieren en zenuwenuiteinde,  de storm raasde voort.  Tot aan de orkaan van de uitzaaiingen.
Maar na iedere storm komt er ook weer zonneschijn, soms zelfs met een regenboog. De momenten van rust, herstelfasen en het volop genieten waren een oase. Eentje om bij te tanken voor de volgende bui.
En toch… die buien daar was ik  niet bang voor. Die storm kon mij niet zo raken. Ik onderging het, het hoorde erbij.  In het midden van de storm was het: adem in, adem uit……stap voor stap…. hier en nu.
Een lieve lotgenoot/vriendin heeft mij  bij die eerste stappen in de storm de wijze tip gegeven: Marja, je gaat vermoeid worden, maar vecht er niet tegen, verzet je niet.  Laat het komen.  Dan kom je er het beste doorheen. Deze woorden zou ik iedereen mee willen geven: het was zo’n  goede raad en heeft mij zo geholpen.

Maar je niet verzetten, betekent niet dat je maar lijdzaam moet gaan wachten. Lijdzaam en non actief kan je mij niet noemen. In het meegaan in de storm zat ook een stuk actie, niet letterlijk, maar wel emotioneel.
Ik heb niet gewacht in die storm, maar ben gaan dansen. Dansen met mijn lot. Dansen in de regen. Ik heb het geleerd. Of misschien kon ik het al, maar wist ik het niet tot de bui kwam.

Dansen in de regen is voor mij:
omgaan met wat mij overkomt, ook de meest  beroerde tijden,
het beste maken van wat ik niet kan veranderen,
van iets dat mijn leven totaal overhoop haalt, toch wat moois maken,
en vooral het lichtpuntje zoeken: de lach naast de traan, het feest van het leven naast de schaduw van de dood.

En ja, ik dans weer. Niet meer zo soepel als voorheen en in een rustig tempo.  Het mag en kan, dankzij twee hele lieve dansjuffen en een dansgroepje waar het niet uit maakt wat ik doe en hoe.
Ondanks pijn die er kan zijn, kan ik daar weer helemaal vrolijk worden.  Mij krijg je niet zo snel van de dansvloer!!

Wil je een meer filosofische benadering van de quote kijk dan bij Philosibog

4 Reacties op “Dansen in de regen

  1. woow…mooi Marja! (pink even een traantje weg)

    Liked by 1 persoon

  2. Wat mooi geschreven Marja! Ik ga je blog volgen, het lijkt me heel moeilijk maar bevrijdend tegelijk om dit alles op te schrijven.. Ik vind het heel stoer van je! Sterkte!

    Liked by 1 persoon

  3. Bloggen het blijft een kunst apart maar je hebt het prachtig omschreven wat je voelt,denkt en ervaart. Chapeau!!☺

    Liked by 1 persoon

  4. Wat een kracht spreekt hier uit!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

