Les 1 van de behandeling; zelf doen of niet?

Maart 2012: De eerste stappen op het behandelpad zijn gezet.  Hele voorzichtige en afwachtende stapjes.
De eerste chemokuur lijkt erg mee te vallen. Vooral de eventuele misselijkheid wordt goed bestreden: arsenaal aan pillen thuis vooraf aan de kuur. De nodige bestrijdende vloeistof in het voorbereidende infuus. En nog een lading pillen met inname schema erna.  Wie kan er dan nog misselijk worden?????

Ik heb een wonderbaarlijke gezellige ochtend in het ziekenhuis. Samen met mijn lieve schoonzus maken wij er iets leuks van,waar de humor zeker niet ontbreekt.
De eerste ervaringsverhalen van de lotgenoten worden op de afdeling gedeeld. Ik merk dan al dat behandeling en ervaringen persoonlijk zijn en kunnen verschillen. Besluit dan alles maar te gaan zien en mij nu niet druk te maken om wat er mogelijk kan komen.

Bij de eerste is het voor ons allemaal afwachten wat er gaat gebeuren: misselijk worden of niet, pijn ergens, ziek, moe…….
Euh, ja wel wat moe, maar verder gaat het eigenlijk wel. Verbazing alom…..niks vreselijks gebeurt. Het gaat zo goed, dat ik na de kuur toch alleen thuis wil blijven. Geen hulp nodig, rustig aan op de bank. Met wel de belofte aan mijn schoonzus om te bellen als het niet gaat. Zal niet nodig zijn, zeg ik nog.

Maar dan opeens komt er onverwacht (of niet gehoopt) een reactie: de telefoon gaat en ik wil opstaan……maar daar is een opkomende misselijkheid, mijn darmen gaan rommelen, het zweet breekt uit en ik sta te tollen op mijn benen. Gelukkig is de bank nog dichtbij, twee stappen terug en poef, ik lig weer.
Oh ja, daar was ook nog het boekwerk met instructies……… meten dus: koorts, nee. Bloeddruk; ook goed. Gelukkig mag ik altijd bellen als er iets is, dus hang ik even later met de verpleegkundige aan de telefoon. Zij kan mij geruststellen:Het hoort er allemaal bij. En de anti misselijkheidspillen mogen er eerder in dan het schema aangeeft.

Eerste les geleerd: dag 1 heb ik echt wel ondersteuning nodig en moet mij koest houden!!

Instructies

Behandelwijzer met informatie en instructies

3 Reacties op “Les 1 van de behandeling; zelf doen of niet?

  1. Ja..Ja heel herkenbaar Marja! Alleen al die extra pillen en injecties om zo snel mogelijk weer opgekrikt te worden voor de volgende kuur. Wat een afzien….naarmate kuur 1,2,3,4,5 en 6 vorderde. Maar wat ben ik trots op mijn brein en lijf die dit allemaal maar te incasseren kreeg.

    Like

  2. Ja..Ja heel herkenbaar Marja! Alleen al die extra pillen en injecties om zo snel mogelijk weer opgekrikt te worden voor de volgende kuur. Wat een afzien….naarmate kuur 1,2,3,4,5 en 6 vorderde. Maar wat ben ik trots op mijn brein en lijf die dit allemaal maar te incasseren kreeg. Dat kun jij ook zijn…..

    Liked by 1 persoon

  3. Pingback: Les 3: Patroontje breien………??? | Marja danst

Geef een reactie

