Controle Dag

Tijdens mijn reis heb ik al vele Controle Dagen gehad. Dit zijn de dagen waar je juist geen controle hebt……. je kan hooguit proberen nog een beetje de regie te houden door vragen te stellen en als het enigszins kan keuzes te maken.
JIJ hebt geen controle, het is de arts aan de andere kant van de tafel die weet, de cijfers kent, die verteld en die wel of geen hoop geeft.

Een Controle Dag is voor iedereen die dit traject bewandeld steeds weer die spannende dag. En dat begint eigenlijk al een week ervoor: er moet eerst het nodige bloed afgetapt worden om een juiste controle te kunnen maken.
Daarna is het aftellen en afwachten tot DIE dag er is.

In mijn eerste reis waren die dagen spannend, maar positief. Steeds weer het bericht dat het goed ging. Ook al waren er soms die kleine twijfels (gaat het echt goed?), ik ging door deze ervaringen altijd opgewekt de Controle Dagen in.
Zelfs toen de uitslagen minder goed werden, zelfs toen ging ik nog redelijk kalm de weg naar de wachtkamer. Zeker zijn er dan meer onzekerheden en twijfels, maar die kon ik wel aan. Want er was altijd weer het bericht dat er nog een behandeling was, dat er hoop was.

Nu merk ik dat deze Controle Dagen anders voelen. Nu gaat het niet meer om beter worden. Nu gaat het om TIJD. Mijn tijd, mijn leven.
En weer heb ik daar geen controle over. Ieder Controle Dag is het afwachten of ik meer tijd krijg. Of ik op een plezierige manier door kan leven. Of de medicijnen hun werk doen en de tumor in bedwang houden. Of ik voorlopig de lastige keuze van wel of geen chemo kan uitstellen.

In mijn gevoel hangt mijn tijd en mijn leven nu af van deze Controle Dagen.
Cijfertjes zijn opeens erg belangrijk: cijfertjes die hoog of laag zijn, boven of beneden een waarde zitten. Ik wil die lijst met cijfertjes zien en in mijn handen hebben. Schijn controle of niet ?
Een verhoogde tumormarker is een tijd beperker. Een lage bloedcel waarde (waarvan een aantal erg belangrijk zijn voor hoe je afweersysteem werkt) kan betekenen dat de behandeling tijdelijk gestopt moet worden. Is ook weer een kans op minder tijd.

Maar vandaag waren de cijfertjes mijn beste vriend: ik hou vandaag erg veel van mijn cijfertjes want zij  zeggen dat ik weer meer tijd krijg. De tumormarkers zijn vandaag super lief: zij gaan OMLAAG. Geen controle hierover, maar omlaag horen wij o zo graag.
Mijn dagelijkse pillen hebben de tumor voor nu in bedwang en in de hoek gezet.

De tijd tikt door, voor iedereen. Mijn tijd tikt voorlopig ook door tot de volgende Controle Dag.

6 Reacties op “Controle Dag

  1. Ineke Van der sande

    Mooi geschreven!!

    Liked by 1 persoon

  2. Fijn Marja “goed” nieuws lekker verder dansen.

    Groet van Wil

    Liked by 1 persoon

  3. hoop dat de controle dagen, nog vaak zo mooi mogen zijn

    Liked by 1 persoon

  4. Ha Marja, opnieuw een treffende blog geschreven. Altijd weer spannend hoe de uitslagen weer uitpakken. Het doet toch elke controle weer iets met je. Je hebt al genoeg bagage bij je..hoop dat er nog veel tijd in het verschiet ligt.
    Ik wens je quality time!
    Xxx

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

