No more bad hair days!

28 Maart 2012
Een vraag die je bij chemokuren steeds weer gesteld krijgt: maar dan verlies je toch je haar? En dan ook vaak het bezorgde gezicht erbij of de toon van afgrijzen…. kennelijk is dat een doembeeld dat velen hebben bij de diagnose kanker.
Maar niet alle chemo’s veroorzaken haaruitval. De chemo voor mijn darmen was funest voor mijn gevoel in handen, maar haar, dat liet het met rust

Anders is dat met de TAC kuur bij borstkanker: ze hadden het nog zo gezegd bij de voorlichting, “Ga alvast een pruik uitzoeken, want binnen een paar weken  ga je haar verliezen”.
Dus in week 1 na de chemo op naar de pruikenwinkel met schoonzus lief.  En wat een keuze!! Kort, lang, stijl, krul……..zou dit dan mijn kans zijn om eens met een lang, krullend kapsel rond te lopen 🙂  Helaas, nee dus. Ze raden aan iets te zoeken dat op je eigen haar lijkt.

Looking good
Looking good

Mijn oog valt op een kapsel dat ik wel leuk vind. Maar eenmaal op mijn hoofd valt dat erg tegen: het lijkt wel een badmuts….. nou deze muts gaat echt niet verder met een badmuts, af dat ding.
Na wat pas werk wordt dan toch een leuk model gevonden. De kleur kan ook nog aangepast. Geweldig!! Dat wordt iedere dag model kapper……zonder föhnen, gels en andere dingen om mijn  haar in fatsoen te houden. Oh ja, gel kan wel, om het juist weer eens wat anders te dragen. Want variatie is wel mijn ding.

Hierna volgt de sjaal en mutsen parade: wat is dat leuk!!! Wat je allemaal niet kan om er stylish verantwoord uit te zien. Mijn schoonzus en ik worden steeds creatiever. En de verkoopster steeds enthousiaster en toont diverse knoop en wikkeltechnieken.  We zijn dankbaar publiek, want ja, variatie was mijn ding toch?
Zonder een rood-zwarte combi kan ik natuurlijk niet de deur uit. En het verplichte nachtmutsje, omdat dat kale hoofd straks het wel koud zal krijgen in de nacht.
Niet iedereen zal zo reageren op de haaruitval: maar ik zal alles straks met trots dragen, mede dankzij de modieuze inbreng van mijn lieve schoonzus.
Tip: Bandana’s kan je in meerdere winkels krijgen en kan je leuk en veel mee variëren in knoop en wikkeltechniek. Probeer ook eens de Bandana te combineren met een sjaal. Later kan je de Bandana’s nog als col of haarband dragen, als je haar weer terug is.

Stylish verantwoord

Stylish verantwoord

In week 3 na de eerste chemo is het dan zover: het haar begint  los te laten.
Eerst nog even bij mijn kapster langs voor een kort koppie.  Kort gewiekt genoten van een etentje met de collega’s. Ik zie er dan nog toonbaar uit.
Maar al snel nemen de plukken toe, de kam en wasbak zitten vol met haren. Ik ben het zat…. op naar de pruik!!
Op zich hoef je het scheren van het reststand haren niet te zien. Maar aangezien ik het goed vind dat het haar eraf gaat, kijk ik toe. En….het valt mij reuze mee. Geen heftige emoties, ik verheug mij zelfs op wat komen gaat.  Eindelijk een mooie bos haar en niet mijn eigen fijne fluf haar.
Vervolgens blijkt dat niemand eigenlijk ziet dat het een pruik is. Leuk om dan complimentjes te krijgen over hoe goed je haar zit 🙂
Dit vraagt om vervolg: ik had al een lang haar pruik voor de Fantasy Festivals, nu komt er ook nog een zwart-rode bij, want ja, je weet….variatie hé 😉
Tip: ga eens langs bij een Surinaamse winkel die pruiken verkoopt, genoeg keuze en betaalbaar.

long days

long days

wild days

wild days

2 Reacties op “No more bad hair days!

  1. Hee Marja, dit zou zo een stukje van mij kunnen zijn.
    Nee, niet iedereen denkt en voelt er hetzelfde over, maar ook ik zat met redelijk vrolijke nieuwsgierigheid allerlei pruiken te passen. Eindelijk mezelf eens met ander haar bekijken, dat maak je (gelukkig) niet gauw mee.
    Mooi geschreven, trouwens!
    Groetjes, Marion

    Liked by 1 persoon

    • Leuk om te horen Marion, dat jij ook met dezelfde nieuwsgierigheid en lol het onvermijdelijke pruiken gedoe bent aangegaan!! Ik heb de pruik (en de andere twee) nog steeds voor als ik toch nog eens een vreselijke bad hair day zal hebben: lang leve de noodoplossing dan 🙂

      Like

Geef een reactie

