Het dansen gaat door

Maandag weer naar de derde danstraining van het seizoen. Na een vakantie periode betekent dat weer op gang komen, spieren voelen, krakend lijf. Want na alle behandelingen, is dit lijf niet meer zo soepel als het was en protesteert het meer. Mijn broer herinnert mij dan lief aan mijn leeftijd……mhhh, ach ja, dat zal ook wel mee spelen 🙂

Denkend over het dansen herinner ik mij weer de behandelingen die ik heb gehad. Dansen is hard werken: je lichaam  over een grens heen krijgen, waar het na een training flink tegen kan protesteren. En jezelf verbazen dat je toch iets kan, wat je nooit dacht te kunnen. Een danstraining en het ondergaan van een chemo of andere behandeling lijken wel op elkaar: beiden doen een aanslag op je lijf, laten je spieren en gewrichten voelen die je normaal niet opvallen, vragen om uithoudingsvermogen en niet opgeven ook al doet het pijn. En beiden geven de vreugde als je het hebt doorstaan, als je net dat ene stapje verder kan dan je had gedacht.
Misschien heeft de jarenlange danstraining het mij mogelijk gemaakt om de chemo en alle andere behandelingen aan te gaan en te doorstaan.
De dans moest ik laten gaan tijdens mijn behandeling: alle energie werd gericht op beter worden en de behandeling te doorstaan.  Nu kan ik weer aardig mee doen. Maar even hup een been opzij gooien of een enthousiaste sprong de lucht in moet toch met beleid gedaan worden. Dankzij de XGeva worden mijn botten sterk gehouden, de botten en spieren blijven echter kwetsbaar. Een beweging te ver uit de comfortzone geeft al snel problemen met lopen. Dus dit oude lijf doet het rustig aan.
Gelukkig heb ik hele lieve dansjuffen, die voor de krakenden onder ons altijd optie 1 hebben: die van rustig aan, niet te snel en niet te hoog.  Dus afhankelijk van de toestand van de maandag, kies ik voor optie 1, rustig aan of 2, die met een tandje verder. En een enkele dag misschien wel voor optie 3, dan ga ik volledig uit mijn dak!!!
10923289_743073612454842_6121508642830714530_n

Geef een reactie

