Het kansspel van kanker….

Het cijferspel dat er nu al sinds 2012 gaande is, blijft een bijzonder iets.
Bij een loterij kan je zomaar met een minimale kans op heel misschien een miljoen  gaan mee doen. Want wie weet, wordt jij net de ene miljonair. Het is leuk om daarvan te dromen en erop te hopen. En een beetje minder mag ook wel.
De behandeling van kanker is ook een loterij, zij het met een heel ander belang en uitkomst. Want wat weegt geld op tegen leven?

Wil je keuzes kunnen maken voor wel of geen behandeling wordt er door de arts gebruik gemaakt van % en statistieken: een leuk gegoochel met cijfers, waarop je dan kan beslissen of jij het de moeite waard vind om een behandeling aan te gaan.

Dat is niet niks…… want in die % en statistieken zit altijd een groep die overleeft, zelfs voor als je niets zou doen is er een % met kansen. En er is ook altijd het % “overige”, want ja iedereen heeft wel een kans aan iets dood te gaan, leven op zich heeft ook zo zijn risico’s.
Maar hoor jij, als persoon, dan tot dat % dat mag overleven?????

Is het glas dan half vol of half leeg?
Bij de loterij is je glas misschien niet zo snel vol.  Maar als het gaat om overleven is mijn glas al snel half vol. Ieder % is een kans, een kans die je graag wilt grijpen.
Ook al gaan mijn %  nu snel naar beneden, toch zijn er kansen waar ik mij weer aan vast hou. Het is dat dunne touwtje aan mijn enkels nu ik weer eens van de hoogte ben gesprongen en bungel aan dit touwtje van die kleine mogelijkheid om tijd te rekken.
Bij mijn eerste sprong had ik nog een aardige ruime 70 % kans, dat daalde bij de tweede sprong, maar met 50/50 kan je ook al blij zijn. En nu is zelfs een 30 % toch ook weer een kans.
Hoe dan ook, het blijft een loterij en het blijft afwachten welk % ik krijg toebedeeld.

Daarom maar weer eens tijd voor de huidige cijferreeksen, ofwel controle dag:
De controle was al een week geleden, maar doordat iemand was vergeten het belangrijkste buisje met bloed te vullen kwam er geen cijfer voor de tijd die er nog te gaan is.
Daarom werd het vrijdag een belafspraak met deze keer ook weer goed nieuws:
het tumormonstertje van binnen lijkt zich gedeisd te houden en de tumormarker is stabiel.  (Voor de deskundigen onder jullie: het blijft een 38, dat is beter dan de 58 die het in maart was).
Ondanks dat mijn lijf zich weert tegen de uitzaaiingen van borstkanker, bleken de darmmarkers mee omhoog te gaan.  Deze zijn nu weer aan het zakken. En zelfs nog iets lager dan de vorige keer (van 19 naar 15,6).
Wat dit betekent voor mijn % meer tijd, weet ik niet. Ik heb er niet meer naar gevraagd.
Voorlopig is het doorleven en stap ik vrolijk verder……………

stepping stones

3 Reacties op “Het kansspel van kanker….

  1. Lastig he, die statistiek die je behandeling bepaalt, maar tegelijkertijd steeds weer bewijst van kleine waarde te zijn voor wat jou overkomt qua bijwerkingen die je qua kleine kans niet zou moeten krijgen, etc…. Frustrerend. Nummers 😳

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

