Storm of regenboog

Het stormt vandaag, deze keer dan wel buiten. Ik kan er dus binnen, op mijn gemak, naar kijken. Het bevalt mij wel, deze storm. Alsof het nodig is, alsof de kracht van de storm laat zien dat de bomen blijven staan als zij maar mee blijven zwiepen, alsof er even flink tekeer gegaan moet worden voordat het weer rustig wordt.
Het geeft de behoefte om flink mee te gaan schreeuwen, zomaar, omdat het kan.

Soms stormt het ook in mij. Er is dan onrust, een hoofd dat wil denken of een razende druk om vooral maar veel plannen te maken. Dat is weer het klokje tijd, dat soms vindt dat ik niks mag laten liggen. Doen, vooral doen, vooral nu….niet wachten………
De plannen zijn altijd op korte termijn. Zo ver vooruit kan ik niet leven.
Ik zie dat mijn agenda weer aardig volloopt met al die plannen en doe dingen. Ze zijn zo fijn. Ze zijn zo leuk.
Het maakt ook dat ik steeds meer voor de spontane acties ben: vroeger was ik een goede planner in de tijd, nu ben ik een doener in het nu. Wil je nu met mij een theetje drinken, dat kan. Wil je nu met mij naar het theater, graag!! Ik schuif alles opzij.  En geniet van dat moment, in het hier en nu.

Wat ik nu merk is dat het werken daardoor meer op de achtergrond komt. Was het eerst nog een noodzaak, het brood op de plank, het anker in mijn leven. Voor nu is het nog meer het fijne, leuke en vooral plezierige werken dat mij bezig houdt. Dat was het voorheen ook, maar er kwam toch iets meer bij kijken.
En nu zijn er dagen dat ik de spontane uitstapjes en bezoekjes voor laat gaan op dat leuke werk.  Werk is niet meer mijn anker, het is een stukje van de regenboog.

Want ja, mijn stormen gaan samen met die regenboog: ze staan nooit los van elkaar. Want ook al waaien mijn stormen vele plannen weg, hebben zij al de nodige wortels van mijn stevige boom los getrokken, er is altijd weer iets dat kleur brengt in mijn leven.
Juist die onverwachte, spontane acties maken dat ik met een dikke glimlach door stap. Soms  schreeuw ik daar even bij: de ene keer van vreugde, de andere keer van verdriet of frustratie. Kan je mooi schreeuwen? Ja, dat denk ik wel.  Want uit welke emotie dan ook: het is puur.

Daarom hou ik dus van de storm van vandaag,
hij maakt mij blij
geeft mij mijn regenboog
en dans ik verder in de regen

10801925_10152944710417771_3288661259860589895_n

Een Reactie op “Storm of regenboog

  1. Mooi!!

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    Like

Geef een reactie

