Artsen Maatje

Je hebt van die artsen waarbij je weet dat je niet op tijd aan de beurt bent. Je weet dat het altijd uitloopt en jezelf een tijd in de wachtkamer moet vermaken. Niet dat het daar dan nu zo gezellig is en het leesvoer nodigt meestal ook niet uit.

 

Mijn radiotherapeute is er zo eentje. Maar het wordt haar van harte vergeven, want zij was wel de arts waar het vanaf dag één mee klikte.
Hoe bizar in deze situatie, de gesprekken met haar waren altijd een soort feestje. En ook al waren de onderwerpen niet even vrolijk, ik kwam er wel blij vandaan. Want zij nam alle tijd voor mij. Ik kon en mocht alles vragen. En bij de ernstige onderwerpen vertelde zij het desnoods drie keer om het duidelijk te maken. Zij snapte zo goed dat ik wilde weten en snappen. Zij had door dat ik behoefte had aan scans, in de hoop dat dit mij zekerheid zou geven. Zij was de eerste die zei: “Je kan wel -tig keer een scan maken, maar wat zie je dan? Een vlekje, een plekje, je weet het niet. Maar dat brengt wel veel stress met zich mee. En mocht er wel iets zitten, na de bestraling ben je voor de rechterkant uitbehandeld, dan is er niets meer. Wat wil je dan weten?”
Haar advies aan het eind van de bestralingsperiode was dan ook: Ga leven!!!! Zonder teveel ballast op je schouders. En zij was erg duidelijk: mocht een andere arts iets anders beweren, dan kom je weer terug bij mij. En ik vertrouw haar volledig. Omdat we op dezefde lijn zitten en de gesprekken zo goed verlopen.

Bij een van de laatste gesprekken, aan het einde van de bestralingsperiode, nam zij  zelfs zoveel tijd, dat er vanuit de bestralingsafdeling werd gebeld waar ik bleef…… maar daar beneden kennen zij haar en zij reageert resoluut dat ik er wel aan kom, maar nu even niet, ze wachten maar.

In latere fasen heb ik weer contact met haar en ik ben blij dat zij er nog steeds is.
Ook nu weer neemt zij de tijd. Geeft mij de ruimte om  mijn eigen keuzes te maken, maar dan wel  met de juiste informatie.
Ik ben dol op de radiotherapeute, mijn artsen maatje in crime. Samen staan we sterk ook in heftige stormen.

Een Reactie op “Artsen Maatje

Geef een reactie

